Kwaliteit blijft voorop staan in krappe markt?
Het gaat weer goed met de arbeidsmarkt. De werkloosheid mag dan nog niet helemaal op het lage niveau van voor de crisis zijn, het is overduidelijk dat de lente weer in de lucht zit. Betekent dat ook dat alle assistants op het gebied van management ondersteuning weer makkelijk overal aan de slag kunnen? Dat vereist enige nuancering.
Dat de vraag naar Assistants toeneemt, is absoluut waar. Wij merken dat als bureau ook. Waar veel bedrijven in de crisisjaren aarzelend waren over het aannemen van Assistants – vooral waar het ging om de ondersteuning van het middenkader – zien we dat er nu weer meer ruimte is voor management-ondersteunende rollen. We zien onder meer dat startups de bedrijfsvoordelen van een goede betrouwbare ondersteuning inzien, maar ook de gevestigde bedrijven kloppen weer vaker bij ons aan.
Geen concessies aan kwaliteit
Dat betekent dat de markt weer krapper wordt en dat het voor bedrijven lastiger wordt om de beste assistants te vinden. Maar er is één groot verschil met de situatie van voor 2008: er worden geen concessies meer gedaan aan kwaliteit.
In de vorige krappe markt – toch al weer tien jaar geleden – zagen we dat bedrijven op een gegeven moment minder eisen stelden bij het aannemen van management assistants. Je hoefde niet altijd een waanzinnig top-cv te hebben om ergens binnen te komen en ook de salarissen gingen aan het einde sky-high (de salarissen liggen nu ook anders). Een walhalla voor werkzoekenden waaraan in het najaar van 2008 dus abrupt een einde kwam.
In de crisistijd hadden de bedrijven die personeel zochten meer te kiezen en werd kwaliteit weer doorslaggevender. Alleen de Assistants met de beste ervaring of beste klik kwamen aan bod en zelfs zij hadden het soms moeilijk een geschikt bedrijf te vinden. Nu deze tijd voorbij is, blijft de vraag naar kwaliteit nog wel overeind.
Goede klik is goud waard
Het lijkt erop dat bedrijven zijn gaan inzien dat kwaliteit niet iets is waar je aan moet tornen. Je kunt wel snel genoegen nemen met een kandidaat, omdat je snel de vacature ingevuld wilt hebben. Maar ook in werving geldt: haastige spoed is zelden goed. Zeker in het vak van management ondersteuning, waar het menselijke aspect en de persoonlijk klik nog veel belangrijker is dan in welke functie dan ook. Iets wat je nu eenmaal niet even snel uit een cv haalt. Een goede klik is goud waard en dat lijken bedrijven nog meer in te zien.
Ik vind dat een goede zaak. Het zal niet altijd makkelijk zijn om snel een geschikte kandidaat te vinden die helemaal past en met de krappere arbeidsmarkt zal het nog harder zoeken zijn. Maar liever een stapje extra zetten om die topkandidaat te vinden (want die zijn er nog genoeg) dan inboeten aan kwaliteit.
Doen bedrijven dan helemaal geen concessies meer? Dat ook weer niet. Wij zien dat als ze een kandidaat gevonden hebben, waarover ze helemaal enthousiast zijn, ze best bereid zijn om bepaalde eisen te laten varen. Zo bemiddelden wij onlangs een kandidaat die maar vier dagen in de week kon werken. Het bedrijf wilde eigenlijk een werknemer voor vijf dagen, maar was na de gesprekken zo enthousiast dat ze bereid waren met haar wensen mee te gaan. Je ziet: kwaliteit wint altijd.
Welke waarde bied jij?
Zoek je als assistant een nieuwe uitdaging, bedenk dan dat het nog steeds belangrijk is om jezelf goed neer te zetten. Verdiep je in het bedrijf waar je solliciteert en de persoon voor wie je komt te werken. Denk ook na over wat jij het bedrijf te bieden hebt. Hoe kan jij van waarde voor ze zijn? Welke eerdere ervaringen komen daarbij van pas? Dat zijn zaken die bedrijven belangrijk vinden en waar ze enthousiast over kunnen worden.
Hoe beter jij het gesprek in gaat, hoe groter de kans op succes. En als jij duidelijk laat zien welke kwaliteit je in huis hebt, dan is er van alles mogelijk. Zelf sommige concessies. Hulp nodig? We helpen je graag.