Wist je dat je na jouw HBO- of WO-opleiding heel goed een baan kunt vinden als Management Assistant of Personal Assistant? Steeds vaker vragen bedrijven namelijk om hoogopgeleide collega’s/managementondersteuners. Sélinde Vree en Tessa Leegwater, Consultants bij VAN DER HOUWEN recruitment, vertellen hoe dat komt en waar je op moet letten als je als Young Professional een baan als Assistant ambieert.
Sélinde en Tessa weten als geen ander hoe het is om een functie te bekleden waar ze niet direct voor gestudeerd hebben. Sélinde studeerde rechten aan de Universiteit van Groningen en Tessa rondde de Hogere Hotelschool af. Toen hun huidige functie op hun pad kwam, waren ze snel verkocht.
Sélinde: “Ik had mijn bachelor afgerond en twijfelde of ik nog mijn master wilde gaan halen. Eigenlijk wilde ik graag werken. Ik werkte al bij VAN DER HOUWEN recruitment naast mijn studie en toen de vacature van Consultant vrijkwam, aarzelde ik geen moment.”
Ook Tessa wist niet of ze nog haar master wilde halen en of zij binnen de hotellerie werkzaam zou willen blijven. Toen ze door VAN DER HOUWEN recruitment werd benaderd voor een functie als Junior Office Manager bij een zeer ondernemende en groeiende organisatie op het gebied van marketing en strategie, was ze enthousiast.
Tessa: “Als student leef je toch vaak een tijdje in een bepaalde bubbel met een ‘beperkte’ blik op de arbeidsmarkt. Zonde om niet af en toe eens verder te kijken. De functie als Management Assistant biedt zoveel kansen. Het was niet iets waar ik zelf aan gedacht had. Maar ik zag dat het qua inhoud veel overeenkomsten had met mijn functie binnen de hotelwereld: het ontzorgen, het regelen, het doorpakken. Maar dan met o.a. het voordeel van regelmatige werktijden.”
Uiteindelijk was VAN DER HOUWEN recruitment zo enthousiast over Tessa en vonden ze haar competenties goed passen bij de rol als Consultant dat zij haar zelf een baan aanboden. Nu bemiddelt ze managementondersteuners in het bedrijfsleven. Zowel ervaren Executive Assistants als de Young Professionals waar steeds meer vraag naar is.
Waarom vragen steeds meer bedrijven om hoogopgeleide Young Professionals?
Sélinde: “Het valt ons op dat de invulling van het vak veranderd is door de digitalisering van het werk. Veel Managers doen steeds meer zaken zelf (zoals het beantwoorden van e-mails en hun mobiele telefoon) en dit biedt ruimte voor Assistants om andere taken naar zich toe te trekken.’’
Tessa: “Deze ontwikkeling biedt kansen voor Young Professionals die net zijn afgestudeerd. Zij hebben nog niet die werkervaring maar zijn leergierig en flexibel en met de juiste mindset en ambitie kunnen zij zich ontwikkelen tot de top Assistants van de toekomst.’’
Is dit vakgebied iets voor jou?
Sélinde: “Je moet natuurlijk wel affiniteit met het ondersteunende vakgebied hebben, zo vind je het bijvoorbeeld leuk om service te verlenen.’’
Tessa: “Daarnaast werk je graag op de achtergrond om alles in goede banen te leiden en krijg je energie van het ontzorgen van collega’s.’’
Welke kwaliteiten komen van pas in de functie van Assistant?
Sélinde: “Het analytisch kunnen denken en overzicht bewaren. En flexibiliteit. Het kan bijvoorbeeld best voorkomen dat je een zakenreis voor meerdere partners boekt en dat het dan op het laatste moment weer gewijzigd moet worden. Dat moet je als een uitdaging zien.”
Tessa: “Je moet van nature goed kunnen plannen en organiseren. In veel managementondersteunende functies heb je namelijk de verantwoordelijkheid over iemands agenda en dan moet het wel tot in de puntjes kloppen.”
Wat voor een soort bedrijven zijn het die om Young Professionals vragen?
Sélinde: “Dat is divers. Maar bijvoorbeeld bedrijven waar zelf ook veel hoogopgeleide mensen werken, zoals bij de grote consultancykantoren en private equity-bedrijven. Maar we krijgen de vraag ook vanuit startups, omdat die vaak een Assistant zoeken die mee kan groeien met de organisatie’’.
Waarom zouden Young Professionals volgens jullie een baan als Management Assistant moeten overwegen?
Sélinde: “Het is geweldig dat je als beginnend Young Professional goed binnen kunt kijken bij een bedrijf. Omdat je een centrale rol hebt, zie je veel van een organisatie en hoe die opereert. Dat is erg leerzaam – vooral als je aan het begin van je carrière staat.”
Tessa: “Je kunt ook groeien door binnen je functie meer projecten naar je toe te trekken. Je houdt dan je basiswerkzaamheden, maar modelleert het nog meer naar jouw wensen. Dat is tegenwoordig ook steeds gebruikelijker bij bedrijven: dat de organisatie kijkt welke werkzaamheden bij jou passen in plaats van andersom. Een Young Professional die we onlangs bemiddeld hebben bij een advocatenkantoor, krijgt nu de mogelijkheid om zich meer in juridische zaken te verdiepen, omdat ze dat interessant vond. Win-win voor iedereen.”